Modul 2 – Oppgave 3

Nå er det på tide med et nytt innlegg på bloggen. Som jeg nevnte i forrige innlegg så omhandler modul 2 i faget sosiale medier bruk av Twitter. Jeg har nå vært inne på twitter og fulgt 3 nye personer, 5 forskjellige dager. De første to dagene var det veldig enkelt å finne noen med #SoMe interesser ettersom det var Sosial Media Days i Oslo. De resterende tre dagene bød heller ikke på noen problemer ettersom det er ingen mangelvare med twitter brukere som har #SoMe interesser. I oppgave 3 har vi fått til oppgave å benytte oss av SlideShare og se på presentasjoner om «strategi for sosiale medier». Ved å benytte en tweet fra hver av de fem dagene skal jeg svare på hvorfor virksomheter trenger en strategi for sosiale medier, og hva bør egentlig en god strategi for sosiale medier i bedrifter rent overordnet inneholde?

@Turbojentene mener det viktigste de lærte på Social Media Days kan oppsummeres i fem punkter.

  • Slutt med støyet
  • Kort er godt
  • Start i riktig ende
  • Snakk sammen
  • Be human

Disse fem punktene syntes jeg beskriver bra hva en strategi bør inneholde og hvorfor virksomheter trenger en strategi for sosiale medier.

@Turbojentene sin tweet om de fem viktigste budskapene fra Sosial Media Days.

.Turbo 0602

Tweeten fra @Turbojentene ble retweeted av både Vivid AS @vividnorge og Resonante.no/Ingvind @ResonateNor
Screenshot 2015-03-01 08.52.52

Både @CommunicatedbyS og @Turbojentene mener det viktigste punktet fra Social Media Days er å slutte med støyet og ikke spame ned sosiale medier. Dette er et viktig punkt og bør være en strategi alle bedrifter benytter i sosiale medier. Hyppige og særlig useriøse innlegg føles som mas og fører til at følgere klikker på unfollow knappen.
0502

@afarbrot er enig med det @Turbojentene lærte på Social Media Days om punktet «Kort er godt» men isteden for 90 tegn mener @afarbrot at klarer du å si det på 140 tegn, kan du få folk til å høre lenge på deg.

SoMe140 tegn 0209

Start i riktig ende, «Build your community before you need it,» er et utsagn fra Magnus Nilsson. Nilsson mener at bedrifter trenger en strategi for sosiale medier før de kommer til markedsføringsfasen.

Screenshot 2015-03-01 12.19.26

Kanskje inspirasjon til dette utsagnet er hentet fra podcasten SoLOMo Show episode 36 fra 2012 som omhandler dette temaet.  Som den lille minimerte skjermdumpen til venstre viser, er det mange tweets om denne episoden.

 

 

 

 

@holmhelgsen har en tweet om en artikkel fra theundercoverrecruiter.com angående hvordan jobbsøkere vil benytte seg av sosiale medier for å skaffe seg en jobb i 2015. Sosiale medier er en forholdsvis ny arena både for jobbsøkere og for bedrifter. Jobbsøkerne benytter seg av sosiale medier for å gjøre seg kjent med bedrifter som de kan tenke seg å jobbe i. Dette viser også hvor viktig det er å ha en riktig strategi innen sosiale medier for bedrifter, slik at de klarer å rekrutere de dyktigste arbeidstakerne.

jobb 0902

 

@hanneiaasen twittrer om et  blogginnlegg fra @hpnhansen hvor et av utsagnene er  «8 av 10 kunder stoler mer på et selskap hvor #leder og #ledelse bruker #sosialemedier»

Screenshot 2015-03-01 11.22.28

Nok en gang gjenspeiler denne tweeten hvor viktig det er for bedrifter å være tilstede på sosiale medier for å oppnå suksess i dagens marked. Bedrifter må følge med i tiden, utvikle en god strategi for sosiale medier og benytte denne arenaen på en riktig måte.  har publisert en presentasjon på SlideShare som handler om sosiale medier og reiseliv. 

Tilslutt vil jeg nevne tweeten til Yvonne Fosser som ble retweeted av Helene Jørum. Tweeten handler om HP Norge sin vei mot synlighet, den viser effekten av #SoMe og viktigheten av å ha en god strategi innen sosiale medier.

 

master 0402

 

3 thoughts on “Modul 2 – Oppgave 3

  1. Kristin 15. mars 2015 / 22:38

    Interessant det du sier om å slutte med støyet og ikke spamme ned sosiale medier.

Legg igjen en kommentar