Modul 3 – Oppgave 1

Da var tiden inne for modul 3 – Relasjoner og ansvarsforhold – i faget sosiale medier.
Denne oppgaven handler om  nettverksbygging på Twitter.

På Twitter spres det informasjon om alt mulig og Twittermeldinger er øyeblikkelige. Det gjør at Twitter er en kommunikasjonskanal hvor det er lett å spre informasjon på en kjapp og effektiv måte. Twitter er en allsidig informasjonskilde som oppdateres raskt. Ettersom det er en begrensning på 140 tegn på Twitter blir brukerne gode på å konkretisere budskapet. Det er enkelt å ta i bruk Twitter og både bedrifter og privatpersoner kan nå andre brukere ved å benytte seg av en @ og navnet på brukeren. Brukeren blir da markert og får beskjed om dette. Ettersom Twitter har så lav terskel og er så enkel i bruk er det en veldig fin plattform innenfor sosiale medier til å drive med nettverksbygging.

Hvordan finner man egentlig folk med samme interesse som deg på Twitter?
Twitter baserer seg på et system med # «hashtags». En #hashtag betyr egentlig hva tweeten handler om. Når det er noe som interesserer deg merker du tweeten med en # og ordet du interesserer deg for. Ta et eksempel, du er interessert i sosiale medier og Twitter om noe som er relevant innen for det. Da vil du merke tweeten med #SoMe, eller du er på båtmessa og vil fortelle noe derifra. Da # hashtager du tweeten med #båtmesse.

Hvordan finner en så personer med de samme  #interessene som deg selv?
Det er det som er genialt med Twitter, når du søker på en # «hashtag» kommer det opp relevante tweets med denne hashtagen. Du ser så hvem det er som har tweetet og du vet da at denne personen har interesse for det temaet. (Hvert fall i denne tweeten.)
Ved å klikke på navnet på Twitter brukeren får du opp en liten oversikt over hva personen står for og de siste tweetene. På oversikts bildet er det informasjon over hvor mange tweets personen har kvitret, hvor mange personer som han følger på Twitter og hvor mange som følger ham. Ved å benytte seg av muligheten til å se hvem han følger, er det stor sannsynlighet for at du finner noen som virker  interessante. Det er da bare å klikke på Followknappen for å følge denne personen.   

Når du starter å følge en person på Twitter, så får denne personen beskjed om at du har valgt å følge han samt muligheten til å følge deg tilbake. Twitter sender også ut eposter med forslag til Twitterbrukere som virker interessante for deg å følge.
På Twitter er det veldig lett å følge personer og det er ofte personer følger deg tilbake av høflighet. Det beste er å få genuint interesserte følgere på bakgrunn av noe du har tvittret eller den gode beskrivelsen du har av deg selv. Det er lettest å få følgere dersom du er flink til å kvitre aktuelle godt skrevene tweets og ikke bare spamer Twitter feeden til dine følgere.
Det er ingen restriksjoner på hvem du kan følge på Twitter, og akkurat dette gjør det så lett å danne et stort nettverk på Twitter.

En av de fine funksjonene til Twitter er muligheten til å videresende andre sine Twitter meldinger. Denne funksjonen kalles å retweete og dette er en måte å vise at du går god for, liker, eller gir en honnør til noen som har twittret noe du syntes er bra. Ved å retweete sprer du budskapet og styrker innholdet.

Etter å ha benyttet seg av Twitter en stund følger du mange brukere og har nok et stort nettverk av personer med forskjellige interesser. Det varierer hvor aktive de forskjellig brukerne er og hvor mange tweets som kommer opp på feeden din hver dag. Men en ting som er sikkert er at det fort gjort å drukne i tweets og miste oversikten over det du egentlig har lyst til å følge med på. Det er her Twitter-lister kommer inn. Ved å opprette Twitter-lister er det mulig å organisere Twitter og få en bedre oversikt over det du føler er sentralt på Twitter. Det er mulig å lage lister over det du ønsker slik som fagfelt, venner, konferanser og interesser. Det eksisterer to typer lister public og private. En liste som er privat er det bare du som kan se, mens en som er public kan alle se og abonnere på hvis dette er ønskelig. Bård Lerberg @Goweest har 17 offentlige lister og det er spesielt to som utmerker seg og inneholder folk som er opptatt sosiale medier. Det er «Teknologi-SM GOWEEST Best» og «SosialeMedier @ #in»

Twitter fungerer i nettleseren ved å gå inn på http://Twitter.com men det er mulig å benytte seg av Twitter uten å bruke nettleseren. Twitter har en API som gjør at utviklere kan lage programmer og apper som snakker med Twitter. Dette har ført til at det eksisterer utallige apper til alle mulige plattformer og gjør at det er enkelt å benytte seg av Twitter. Enkelheten ved å bare kunne ha 140 tegn samt at det er mulig å benytte seg på alle plattformer er noe av det som bidrar til at Twitter har utviklet seg til å bli et så stort nettsamfunn.

De som benytter seg av Twitter kan bruke det til å spre informasjon og å holde seg oppdatert. Twitter  knytter bånd og styrker kjennskap personer seg i mellom. Et fint eksempel på hvordan Twitter kan fungere for privatpersoner er beskrevet i filmen fra Commoncraft «Twitter in plain english«.

 

Bedrifter kan også benytte seg av Twitter til spre informasjon og å holde seg orientert, men de kan også benytte seg av Twitter til  omdømmebygging, samt  å styrke dialogen og relasjonen med sine kunder.

 

 

One thought on “Modul 3 – Oppgave 1

Legg igjen en kommentar