Modul 4 – Oppgave 1 – Lær om Google Analytics

Google Analytics Logo

Jeg nevnte i et av mine første blogginnlegg at jeg har kjøpt mitt eget domene og hoster WordPress fra denne. Da jeg opprettet bloggen TeknoKetil.no gjorde jeg noen undersøkelser og fant ut at det lå mange restriksjoner i å benytte seg av WordPress.com isteden for WordPress.org. Jeg tok derfor et valg og valgte å drifte WordPress på min egen webtjener for å unngå alle de restriksjonene som lå i WordPress.com.
Ved å hoste WordPress på mitt eget domene kan jeg tweake siden slik jeg vil med både PHP og CSS. Mer om forskjellene mellom WordPress.com og WordPress.org finner du her, eller i illustrasjonen til høyre.

Når det gjelder installasjon av Google Analytics er dette en av begrensingene i WordPress.com. Her må en være innehaver av en WordPress.com Business plan for å kunne benytte seg av Google Analytics. Denne begrensingen har ikke brukere av WordPress.org, vi har full tilgang til alle sider og kan dermed lett installere utvidelser eller koder på disse.

Lenge før jeg planla å opprette en blogg, opprettet min kone en matblogg http://www.cathrineskokebok.no med fantastisk god mat og lette oppskrifter! Denne anbefales på det sterkeste, men du er herved advart, pondusen kan fort øke og det bare to måneder før sommeren. Min kone benytter Google Analytics og hun hadde derfor litt erfaring med bruken av dette. Hun anbefalte det sterkt og fortalte hvor gøy det var å kunne få detaljer om alder, kjønn og hvor besøkende/ lesere kom fra. Dette er forresten bare noen av alle de mulighetene som eksisterer i dette verktøyet, mer om dette senere. Så etter en entusiastisk anbefaling fra henne, opprettet jeg selv en Google Analytics konto bare noen dager etter mitt første blogginnlegg.

Opprettelsen av en Google Analytics konto er veldig lett, det er bare å registrere seg her. Den største utfordringen jeg støtte på, var å bevise ovenfor Google at det var jeg som var eier av domenet TeknoKetil.no. Etter litt prøving og feiling med koder som jeg skulle plassere på nettstedet fikk jeg til dette. En av de andre utfordringene ligger i få dataene fra besøkende på din side til å bli registrert hos Google.  Når du oppretter en konto i Google Analytics får du din egen unike kode kalt Web Property ID eller sporings-ID på norsk. Denne koden må du legge inn på hver enkelt side du vil skal bli sporet. Dette gjøres ved å legge inn et script eller en link til en PHP fil på hver eneste side du vil spore. Dette krever endel arbeid, men det eksisterer noen triks slik som beskrevet i filmen under for å lette denne på denne oppgaven. Dette er spesielt aktuelt hvis man har en hjemmeside eller annen webressurs man ønsker å spore.

Dersom en benytter seg av plattformen fra WordPress.org er denne oppgaven enda enklere. Til WordPress.org eksisterer det veldig mange utvidelser som hjelper til med slike oppgaver. Jeg installerte derfor en utvidelse skrevet av Kevin Sylvetre med det enkle navnet Google Analytics. Denne utvidelsen installerer automatisk javascriptet som inneholder min unike sporings-id i alle sider på bloggen. Så nå blir min unike sporings-ID automatisk lagt til hver gang jeg publiserer et blogginnlegg.

Google Analytics er et helt fantastisk verktøy, særlig for personer slik som meg selv som blir motivert av grafer, kurver og statistikk. Jeg skal innrømme at jeg blir så motivert av statistikk at jeg har kansellert en joggetur på grunn av tomt batteri på min 920XT pulsklokke. Og for virksomheter er Google Analytics et uvurderlig verktøy til bruk i målinger.

Ved å benytte Google Analytics har jeg fått detaljerte analyser om de besøkende på bloggen TeknoKetil.no. Det er gøy er å sammenligne publiseringer av blogginnlegg opp mot hvor mye dette påvirker antall besøkende på bloggen. Jeg har noen tydelige peaks av besøkende på dager hvor jeg har publisert blogginnlegg. Dette virker inspirerende for videre skriving.

Screenshot 2015-04-21 14.57.38

Jeg har besøkende fra hele verden, noe som er litt rart da jeg bare skriver på norsk, men det kan nok forklare de 2031 useriøse kommentarene som utgivelsen Aksimet har beskyttet bloggen min mot. For de som er interessert så er 43.75% fra Norge, 23,75% fra Russland og 10,83% fra USA. De resterende 21,67% er blant annet fra Kina, Spania, Frankrike, Japan, Tyskland og England.

Screenshot 2015-04-21 15.12.23

Det er skremmende hvor mye informasjon som samles inn om mine besøkende. Jeg kan blant annet se at den mest benyttede nettleseren er Chrome, etterfulgt av Firefox og Safari. 70.79 % av mine besøkende er i alderen 35-44 år og av disse er 28.91% kvinner. Interessene fordeles slik

Screenshot 2015-04-21 15.07.06

I ”banneren” til høyre av dette blogginnlegget kan du se alle de kategoriene det blir samlet innScreenshot 2015-04-21 15.14.09 informasjon om. Nå er denne banneren litt liten men du får en idé om hvor mye data som samles inn.  Ulempen med all denne statistikken og analysene er at ettersom det er så mange muligheter er det er fort gjort å se seg blind på grafer. En fordel er at det mulig å bestemme hvilke data du vil se og dermed tilpasse rapportene dine. Aktivitetssporing kan hjelpe deg med å få en oversikt over hva de besøkende gjør på nettstedet og hva de interesserer seg for. Du kan få en forståelse av hva dine lesere ønsker. Det er også mulig å utføre stunts eller markedsføring og se hvilke kanaler som er mest effektive og hva som fungerer best for å få flere besøkende. Google Analytics kan hjelpe deg med å få flere besøkende. Alt ligger til rette for å spissformulere blogginnlegg og dermed øke antall unike og trofaste lesere.

Legg igjen en kommentar